woensdag 11 november 2015

"Alle leraren moeten straks met ICT leren werken"

Hallo allemaal

Media krijgt een steeds prominentere plaats in onze maatschappij. Iets opzoeken op het internet is een simpele handeling in vergelijking met begin jaren 80. Nu is het normaal dat je communiceert met je vrienden via sociale media. Bijna elke jongere heeft bovendien ook een smartphone ter beschikking en zo kan ik nog wel even doorgaan. De impact van deze veranderingen heeft niet te schatten gevolgen voor onze samenleving. Bijgevolg zal ook het onderwijs de impact van deze ontwikkelingen opmerken. Doordat er een heleboel vaardigheden en attitudes verworven moeten worden om op een mediawijze manier om te gaan met deze technologieën, zal de leerkracht een belangrijke plaats krijgen hierbinnen. Net hierover gaat een artikel van Klasse, met als titel “Straks moeten alle leraren met ICT leren werken”. Vooral de integratie binnen de lessen zou voor de leerkrachten een struikelblok kunnen zijn volgens de auteur. En net in die verandering, integratie en de manieren om leerkrachten te ondersteunen, wou ik me verdiepen na het lezen van de opinie van Hans De Four.

In 1997 kregen de vakoverschrijdende eindtermen een plaats binnen het onderwijs, hiermee wou het Vlaams Parlement een oplossing creëren voor maatschappelijk belangrijke inhouden die bij de vakken onvoldoende aan bod komen. Ook ICT in de eerste graad ASO is één van deze vakoverschrijdende eindtermen, waarvoor de school zelf de invulling mag kiezen. Toch wordt volgens Hans De Four, coördinator van Klascement, de verantwoordelijkheid vaak doorgeschoven naar een collega. Dit in de eerste plaats omdat ze zelf te weinig vaardigheden bezitten om hiermee aan de slag te gaan. Daardoor is het volgens hem noodzakelijk dat er een oplossing gevonden wordt voor dit probleem door middel van bijscholingen. Hierdoor zullen de eindtermen makkelijker geïntegreerd kunnen worden in alle lessen zodat de leerlingen adequater en frequenter ICT (leren) toepassen. Hiertoe behoort niet alleen het opzoeken van informatie op het internet, maar ook het gebruik van ICT om iets voor te stellen en het leren omgaan hiermee op een correcte manier.
De komende generaties zijn opgegroeid met het gebruik van deze technologie (bijvoorbeeld apps), dus hierdoor zullen zij hier ook vlotter mee kunnen omgaan. Van de leerkracht wordt verwacht dat hij/zij dus ook soepel kan omspringen met de ICT-toepassingen om de leerlingen maximale leerkansen te kunnen bieden. Het is wel belangrijk om te vermelden dat voor leerlingen van het ASO een uitzondering wordt gemaakt, en dus ook informatica in de eerste graad blijft want dit behoort tot hun eindtermen. Daar informatica als een apart vak zou verdwijnen vanaf schooljaar 2014-2015 binnen het katholiek onderwijs in de tweede en derde graad van het beroeps- en technisch onderwijs, zal er een grondige aanpassing dienen te gebeuren wat betreft de integratie van het vak binnen andere lessen.
Ik ben ervan overtuigd dat een ICT- coördinator een hele hulp kan zijn om de integratie vlotter te laten verlopen. Zo kan hij technische ondersteuning bieden, maar ook informeren omtrent de mogelijkheden. Een ICT-werkgroep zou ook een meerwaarde kunnen zijn, omdat zo alle ideeën gebundeld worden, maar ook de problemen worden bespreekbaar in een grotere groep. Wanneer ik op een school leerkracht zou zijn, dan zou ik zeker gemotiveerd zijn om deel uit te maken van deze groep. Ik denk dat op deze manier de integratie heel wat makkelijker kan verlopen.
In november 2013 werd een studie omtrent ICT-integratie in het Vlaams Onderwijs afgerond, waarbij Vlaamse scholen online werden bevraagd. Een component hierbinnen focust op het gebruik van ICT op microniveau, met andere woorden tijdens de eigenlijke leer- en onderwijsprocessen. Uit de enquête blijkt dat de leerkrachten één tot meerdere keren per maand ICT gebruiken om hun lessen voor te bereiden, maar de integratie van ICT ligt een stuk lager met een gemiddelde van slechts enkele keren per jaar. Uit de studie is ook af te lijden dat het ICT-gebruik sterk samenhangt met de leeftijd van de leerkracht. Voor zowel het gebruik van ICT bij het maken van de les als tijdens de les zijn er hogere scores op te merken bij jongere leerkrachten. Toch denk ik wel dat ik hierbinnen een uitzondering ben, aangezien ik zowel tijdens mijn voorbereiding als uitwerking steeds ICT inzet. Toch is het resultaat van het onderzoek ook te begrijpen, want oude(re) leerkrachten zijn niet in die mate met ICT vertrouwd zoals wij dit leren in onze opleiding. Met die reden vind ik het ook belangrijk dat de overheid manieren voorziet om ook bij hen de integratie vlot te laten verlopen. Dit onder andere door een heleboel nascholingen, dewelke zeker ook voor jonge(re) leerkrachten interessant kunnen zijn. Zo kunnen zij bijvoorbeeld nieuwe ideeën opdoen om te integreren in hun lessen, denk maar aan ‘flipping the classroom’, websites maken, een blog schrijven met de klas…
Daarnaast kan het ook een meerwaarde zijn dat leerkrachten gewoon zelf op zoek gaan naar hoe ICT te integreren in de lessen door te surfen op het internet. En dit vind ik zeker een goede werkwijze, dewelke ik ook frequent toepas (onder andere voor het maken van een tutorial). Door zelf als leerkracht op zoek te gaan naar nieuwe digitale werkvormen, en hierbij het leerlingeninitiatief te stimuleren, zal de integratie sneller zijn weg vinden binnen het secundair onderwijs naar mijn mening. Ik wil dan ook iedereen stimuleren om op zoek te gaan op het internet en binnen die websites te grasduinen om dan vervolgens een selectie te maken met bruikbare elementen. Op deze manier heb ik ook ‘Moovly’ leren kennen en hoe dat ik geanimeerde animaties kan maken, net zoals links aanbieden via een QR-code.   
Het filmpje van Klasse waar een meester vertelt dat hij een digitale leeromgeving heeft gemaakt voor de leerlingen kan zeker een inspiratie zijn voor collega's. Het betreft wel een toepassing in de lagere school, maar dit kan ook toegepast worden in het secundair onderwijs naar mijn mening. Dit is misschien wel een leuke toepassing die ik kan integreren tijdens mijn stage in het tweede semester.  
 
Tot snel!
Groetjes Caroline

Geraadpleegde bronnen:


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten