zaterdag 21 november 2015

Eerste stageweek achter de rug

Hallo allemaal

Het is al weer een tijdje geleden dat ik nog iets van me heb laten horen, maar ik heb echt niet stil gezeten! De eerste week van de stage is voorbij en wow wat een werk komt erbij kijken.
Toen het vrijdag 14u35 was, kon mijn weekend eindelijk beginnen! Elke dag was het laat geworden door het herwerken van lesvoorbereidingen, voorbereiden van de lessen, taken en toetsen verbeteren en nog zoveel meer. Toch was ik ook blij dat ik de eerste week al in schoonheid heb kunnen afsluiten en ik heb enorm veel geleerd. De stageklassen vallen mee, de ene al wat gemotiveerder dan de andere, de mentoren zijn uitstekende begeleiders en er is een warme sfeer op de school.
Zoals in één van mijn vorige berichten aangehaald, verwerk ik graag een deeltje ICT in mijn lessen. Dit was tijdens mijn eerste week stage niet anders. Zo heb ik een Padlet gebruikt, waarmee je zelf een muur kan bouwen. Je kan de achtergrond aanpassen, jouw Padlet beveiligen met een wachtwoord, multimedia toevoegen en het is zelf te raadplegen op een smartphone. Het grootste voordeel is dat het echt eenvoudig is en iedereen hiermee aan de slag kan. Je maakt een account aan en dan kan het bouwen van de muur beginnen. Ik heb het gebruikt om met mijn leerlingen te brainstormen waarom dat sommige consumenten heel erg graag gaan winkelen bij Colruyt en anderen dan weer niet. Dit heb ik in het midden van mijn muur geplaatst. Vervolgens heb ik de leerlingen laten surfen naar mijn Padlet en hebben zij hun ideeën kunnen toevoegen. Dit kan op een heel makkelijke manier door gewoon te dubbelklikken op het veld waarna zij hun naam en tekst kunnen toevoegen. Het voordeel hierbij is dat je onmiddellijk een overzicht kan tonen van de ideeën, want iedereen ziet alles. Het is een vernieuwende vorm van brainstormen die de leerlingen heel erg leuk vinden. Ik kan het alleen maar aanraden om te integreren in jouw lessen!
Daarnaast is er nog de website om een Wordle te maken. Dit lijkt sterk op een mindmap, maar heeft een specifieke vorm. Ik vind het heel handig om aan het begin van de les de belangrijke term die we behandeld hebben vorige les te herhalen of de les af te ronden hiermee. Het nadeel is wel dat je geen twee woorden kan gebruiken, want een spatie is gelijk aan een ander woord. Dit kan je oplossen door bijvoorbeeld een streepje te gebruiken. Na het ingeven van de woorden kan je de Wordle maken. Let op dat er wel Java op de computer moet staan en dit je kan best controleren in de (stage)school. Vervolgens kan je de opmaak aanpassen en kan je dit opslaan op jouw computer of afdrukken. Het is een heel leuke manier van herhalen die leerlingen vaak nog niet kennen. Wanneer je een belangrijke term in de kijker wil zetten, kan je dit woord meerdere keren gebruiken en dan krijgt dit een prominentere plaats.
 
Tijdens een stageles van volgende week heb ik voor de leerlingen fragmenten gemaakt die zij kunnen raadplegen op YouTube en aan de hand hiervan een werkblad moeten invullen. Om te beginnen, heb ik een PowerPoint gemaakt met enkele animaties, vervolgens heb ik die presentatie opgenomen met een screencast, bijvoorbeeld Screencast-O-Matic. Je neemt dan niet alleen de PowerPoint op, maar je kan ook informatie mondeling meegeven aan de leerlingen. Het is een andere manier van werken die veel leerlingen aanspreekt.
Daarnaast kan je leerlingen ook laten werken met een stappenplan waarin je linken van bepaalde websites integreert. Wanneer je dit digitaal ter beschikking stelt van hen kunnen zij heel makkelijk naar die bepaalde website surfen. Via dit stappenplan wordt de leerstof op een andere manier aangebracht, maar heeft de leerkracht nog wel een sturende rol. Zij beslist immers vooraf, bij het maken van het stappenplan, wat de leerlingen zullen opzoeken met de bijhorende opdrachten. Op deze manier zullen leerlingen begrippen sneller onthouden, als je hen deze bijvoorbeeld laat opzoeken aan de hand van een digitaal woordenboek.
Na wat opzoekwerk op het internet heb ik een website ontdekt om afbeeldingen interactief te kunnen maken. Zo kunnen er via ThingLink aanklikbare elementen voorzien worden die de leerlingen extra informatie kunnen geven. Het is een leuke werkwijze waardoor de leerlingen dit thuis nog eens kunnen bekijken na jouw lessen.
Een andere leuke digitale tool is het integreren van een QR-code in jouw cursus of werkblad. Wanneer jouw leerlingen beschikken over een smartphone of tablet met internet kan je dit toepassen wanneer je geen computerklas ter beschikking hebt. Je kan op die manier een video op YouTube laten bekijken en bijhorende opdrachten laten maken in hun cursus. Je vindt hiervoor een heleboel gratis websites voor wanneer je met de juiste zoektermen aan de slag gaat. Leerlingen vinden dit heel fascinerend en cool dat een leerkracht een QR-code gebruikt, dus het is zeker het proberen waard! Let wel op dat de leerlingen eerst de applicatie moeten downloaden om een dergelijke code te kunnen inscannen.
Tot snel!
Groetjes Caroline

Geraadpleegde bronnen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten