woensdag 21 oktober 2015

Media + wijsheid = mediawijsheid

Zouden wij ons ooit kunnen voorstellen dat we geen internet hebben? Zouden we ooit nog kunnen functioneren zonder onze smartphone? Zouden we ooit het begrip media buiten beschouwing kunnen laten in onze woordenschat?
Internet is vandaag de dag niet meer weg te denken uit onze maatschappij. De meesten onder ons beschikken hierover, zelfs jonge kinderen. Zo is het ook een normale zaak dat je een smartphone hebt, zelfs al ben je nog maar net 12 jaar. De wereld verandert heel snel, net als de opinie over het gebruik van internet in ons dagelijkse leven. Het is zo ingeburgerd dat we het als vanzelfsprekend beschouwen, maar dit was helemaal niet het geval in de jaren negentig. Ondanks dat we bijna niet meer zonder kunnen functioneren in ons dagelijkse leven, bestaat het internet maar sinds 1983.
 
Alles rondom ons verandert heel snel, net als het idee rond het gebruik van nieuwe media. Zo is deze nieuwe media in het onderwijs vaak ook voer voor een discussie. Toch is omgaan met verschillende soorten media wel een beleidsthema van de overheid en wordt het onder de gemeenschappelijke term ‘MEDIAWIJSHEID’ geplakt. De website Media van de Vlaamse overheid geeft volgende definitie weer op hun website: 'Mediawijsheid is het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch kunnen bewegen in een complexe, veranderende en gemediatiseerde wereld. Het is het vermogen tot een actief en creatief mediagebruik dat gericht is op maatschappelijke participatie.’ Wanneer je deze reflectieve, analytische en technische houding aanneemt om naar media te kijken, met het beoogde doel om goed te functioneren in onze samenleving, zal je veel voordelen ondervinden. Omdat de verschillende partners dit zo belangrijk vinden, worden de subsidies jaarlijks ook goed geïnvesteerd in tal van projecten en campagnes.
Omdat het een principe is van levenslang leren en er heel wat evoluties plaatsvinden, is niet iedereen even enthousiast over deze belangrijke competentie. De ene leerkracht zal niet echt te vinden zijn voor vernieuwingen en liever zweren bij het traditionele gebruik van het krijtbord. Dit terwijl anderen dit ongetwijfeld wel zien als een enorme verrijking van hun lessen en de technologische evolutie willen integreren in hun lessen. Ik behoor zonder twijfel tot deze laatste groep leerkrachten, mede dankzij mijn opleiding denk ik. Ik vind het een enorme aanwinst om nieuwe media te gebruiken in mijn lessen en zo te kunnen differentiëren naar verschillende manieren van de verwerking van de leerstof. Sommige leerlingen zullen efficiënter leren als de leerkracht op de klassieke manier lesgeeft, anderen door de leerstof te behandelen aan de hand van een onderwijsleergesprek maar nog anderen zullen deze nieuwe media zien als de beste manier van leren.
Als jonge leerkracht, en ook leerkrachten die meewillen met deze nieuwe ontwikkelingen, is het belangrijk om niet té veel te willen integreren in één les. Met die reden probeer ik op regelmatige basis één tool in mijn lessen te verwerken, die ook degelijk de leerinhoud ondersteunt. Zo vind ik het ook zeker interessant om via digitaal leren games in te zetten in mijn lessen economie. Hiermee kan er ook heel wat leerinhoud verwerkt worden, maar dit dan op een speelsere manier. In de lijn hiervan kan men ook apps integreren in de lessen. In het kader van een taal (Frans) gaat dit voornamelijk over het oefenen van woordenschat en spraakkunst.
Persoonlijk vind ik het principe van ‘flipping the classroom’ een heel interessant onderwerp, wat ook makkelijk toegankelijk is voor iedereen. Via deze weg ga je je leerlingen de instructies thuis laten bekijken om dan de les nadien de opdrachten in de klas te behandelen. Ik vind dit vooral een interessante werkvorm, aangezien je als leraar zo beter individueel de leerling kan begeleiden, maar ook kan  differentiëren naargelang tempo. Ik zou graag in de stageperiode van november dit principe uittesten tijdens één van mijn stagelessen. Als ik dit heb kunnen realiseren, zal ik jullie hierover uiteraard uitgebreid op de hoogte brengen.  
 
Volgende post ga ik jullie iets meer vertellen over het wijs omgaan met media. Niet alles wat voor ons vanzelfsprekend lijkt, is dit ook voor jongeren. Daar het toch wel om een belangrijke attitude is die moet ontwikkeld worden bij hen, zal die blogpost uitsluitend gaan over ‘het wijs omspringen met media’.
Tot snel!
 
Groetjes Caroline

Geraadpleegde bronnen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten